Legniczanie dają mata

Legnica jest jednym z pierwszych miast w Polsce, w których nauka gry w szachy objęła uczniów wszystkich szkół podstawowych w klasach I-III. Legnicki projekt „Legniczanie dają mata” jest wciąż rozwijany.

Celem programu jest: „wsparcie wszechstronnego rozwoju uczniów – intelektualnego, społecznego, psychicznego i ogólnego, możliwość rozwoju w szczególności 2 z 9 rodzajów inteligencji człowieka, tj. logiczno–matematycznej i przestrzennej”.

Tak brzmi pierwszy tekst dotyczący tego programu, rozpoczętego w 2014 roku, upubliczniony przez portal Urzędu Miejskiego w Legnicy:

Urząd Miasta wdraża nowy, niezwykle interesujący projekt edukacyjny pod nazwą „Legniczanie dają mata”. Chodzi o szachową edukację uczniów najmłodszych klas (I-III) w 12 szkołach podstawowych. Projekt jest prekursorskim przedsięwzięciem w skali całego kraju.

Merytoryczne przygotowania rozpoczęły się już w styczniu tego roku. Wtedy właśnie rozpoczęło się, prowadzone przez Ośrodek Doradztwa Metodycznego i Doskonalenia Nauczycieli, szkolenie 24 nauczycieli, którzy zajmą się wpajaniem uczniom zasad i tajników gry w szachy. 26 czerwca odebrali oni certyfikaty ukończenia kursu.

Realizacja pilotażowego programu rozpocznie się tuż po wakacjach w nowym roku szkolnym 2014/2015. Nauczaniem gry w szachy na początek zostanie objętych do 30 proc uczniów klas pierwszych (ok. 470 osób). Każdy z uczestników programu będzie miał dwie godziny zajęć tygodniowo przez 10 miesięcy. Grupy składać się będą maksymalnie z 16 uczniów. Oczywiście, udział w tych zajęciach będzie dobrowolny. W ciągu trzech lat realizacji do programu będą włączane kolejne roczniki pierwszaków. [wersja VI.2014]

[wersja XI.2014Urząd Miasta wdrożył nowy, autorski projekt edukacyjny pod nazwą „Legniczanie dają mata”. Chodzi o szachową edukację uczniów najmłodszych klas (I-III) we wszystkich 12 szkołach podstawowych. Nauką gry w szachy objętych zostało od września 675 uczniów, czyli blisko 52 proc wszystkich pierwszoklasistów. Są to zajęcia bezpłatne. Projekt jest prekursorskim przedsięwzięciem w skali całego kraju.

Do wsparcia tego pionierskiego projektu miasto zachęciło Fundację Polskiej Miedzi, która co roku udzieli dofinansowania w wysokości 50 tys. zł. Całkowity koszt szacowany jest na 150 tys. zł rocznie.

Nauczanie gry w szachy na różnych etapach edukacyjnych bardzo docenia między Unia Europejska. W wydanym w 2012 roku Oświadczeniu Pisemnym Parlamentu Europejskiego w sprawie wprowadzenia do systemów oświaty w Unii Europejskiej programu „Szachy w szkole” napisano m.in.: „Szachy są grą dostępną dla dzieci z każdej grupy społecznej, mogą przyczyniać się do osiągnięcia spójności społecznej i realizacji celów politycznych, takich jak integracja społeczna, zwalczanie dyskryminacji, zmniejszenie wskaźnika przestępczości czy nawet walka z różnymi rodzajami uzależnień. Bez względu na wiek dziecka szachy mogą poprawić jego koncentrację, zwiększyć cierpliwość i wytrwałość, a także rozwinąć inteligencję, zmysł twórczy, intuicję, pamięć oraz umiejętności analitycznego myślenia i podejmowania decyzji.”

Program obejmuje m.in. szkolenia dla nauczycieli, które odbywają się w Ośrodku Doradztwa Metodycznego i Doskonalenia Nauczycieli w Legnicy. Kursy szkoleniowe prowadzi Piotr Kowalak, pomysłodawca i koordynator projektu, działacz szachowy oraz dyrektor i trener szachowy Klubu Szachowego Miedź w Legnicy:

Relacja Gazety Wrocławckiej z 2014 roku.

W czerwcu, na koniec roku szkolnego, organizowany jest turniej dla wszystkich legnickich szkół. Oto relacje z roku 2018:

dami.tv.pl    e-legnickie.pl-fotorelacje: 1, 2

Finałem IV edycji programu oświatowego „Legniczanie dają mata” była konferencja dyrektorów i nauczycieli legnickich szkół podstawowych poświęcona omówieniu realizacji projektu. W konferencji udział wzięła była już prezydent Legnicy Dorota Purgal, która cztery lata temu wspólnie z Piotrem Kowalakiem z Klubu Szachowego Miedź Legnica była orędowniczką tego aby właśnie Legnica przystąpiła do tego nowatorskiego w skali kraju projektu. Gościem wyjątkowym legnickiej konferencji odbywającej się w Sali Maneżowej Akademii Rycerskiej była arcymistrzyni szachowa Karina SZCZEPKOWSKA, która m.in. zagrała z dziećmi symultanę szachową.[e-legnickie.pl]

inne relacje: miedziowe.pl, legnica.naszemiasto.pl, sp1legnica.edupage.orgwww.szkolneblogi.pl/blogi/jedynka-legnicasp18.legnica.eu, czworka.legnica.pl.

wyniki turniejów: 2015, 2017

Zwieńczeniem pracy legnickich nauczycieli i uczniów jest udział w programie ogólnopolskim „Edukacja przez Szachy w Szkole„:

W hali RCS w Lubinie [13.VI.2018] został rozegrany finał dolnośląski szkół realizujący projekt „Edukacja przez szachy w szkole”. W Legnicy jest on nazwany „Legniczanie dają mata” i biorą w nim udział wszystkie legnickie placówki. W zawodach wystartowało 25 szkół i około 300 szachistów z klas I-III z całego Dolnego Śląska.

Legniczanie spisali się bardzo dobrze zdobywając wiele czołowych miejsc. W grupie chłopców z kl 1 zwyciężył Grzegorz Komendecki (SP 6), a brat Antoś zdobył złoto w klasach 2. Złoto wśród dziewczynek z klas 2 wywalczyła reprezentantka SP 19 Antonina Lipczyńska, a brąz Helena Wańkowicz z ZS Muzycznych. Kolejny medal zdobyła Małgorzata Miklosz z SP18 zajmując 2 miejsce wśród dziewczynek z klas 3. W klasyfikacji generalnej szkół brązowe medale wywalczyła reprezentacja SP 6 z Legnicy. W czołówce znalazły się ponadto: 4m- SP 19, 5m -SP 9, 7 m -SP 20, 8m -SP4, 9m- SP 18, 10m -SP16.

Warto dodać ze start około 100 osobowej reprezentacji młodych legnickich adeptów królewskiej gry był możliwy dzięki wsparciu UM Legnica który zorganizował przejazd tak licznej grupy. [e-legnickie.pl]

DZIĘKUJEMY!

♟♟♟

SPRAWOZDANIA Z WYKONANIA BUDŻETU MIASTA LEGNICY, dot.  finansowania programu „Legniczanie dają mata”:

W okresie od września do grudnia 2014 roku realizowano legnicki program nauki gry w szachy w edukacji wczesnoszkolnej pn. „Legniczanie dają mata” w roku szkolnym 2014/2015, na który wydatkowano kwotę 20.880,00 zł (100,00 %) [str.46; W rozdziale 80195 „Pozostała działalność”; ROK 2014].

Ośrodek Doradztwa Metodycznego w Legnicy we współpracy z Akademią Wychowania Fizycznego we Wrocławiu prowadzi ewaluację programu, która odnosi się do osiągnięcia poziomu zamierzonych rezultatów wśród uczniów uczestniczących w zajęciach realizowanego legnickiego programu nauki gry w szachy. W ramach realizacji zadania miasto zawarło dziesięć umów zleceń z nauczycielami na przeprowadzenie zajęć gry w szachy w wytypowanych szkołach, tj. w Szkołach Podstawowych Nr 1, Nr 4 i Nr 7 na 90 godzin zajęć, w Szkole Podstawowej Nr 9 na 120 godzin zajęć i w Zespole Szkół Muzycznych na 30 godzin zajęć. Razem zleceniobiorcy z uczniami klas pierwszych przeprowadzili zajęcia gry w szachy w 28 grupach w łącznej ilości 420 godzin [675 uczniów].

Uchwała w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej miasta Legnicy [I.2015 rok]:

L.P. / Nazwa i cel  wydatki 2014 limit 2015
1.3.1.1 Legniczanie dają mata – Cel: Wsparcie wszechstronnego rozwoju uczniów – intelektualnego, społecznego, psychicznego i ogólnego, możliwość rozwoju w szczególności 2 z 9 rodzajów inteligencji człowieka, tj. logiczno – matematycznej i przestrzennej  50.112,0  29.232,0

W 2015 roku realizowano legnicki program nauki gry w szachy w edukacji wczesnoszkolnej pn. „Legniczanie dają mata”, na który wydatkowano kwotę 29.120,00 zł (99,62 %) [str.48; W rozdziale 80195 „Pozostała działalność”, ROK 2015], zgodnie z umową nr 45(2180)/FPM/2014 z dnia 9 kwietnia 2014 r zawartą pomiędzy Fundacją Polska Miedź S.A., a Gminą Legnica. Program był realizowany w 11 szkołach podstawowych oraz Zespole Szkół Muzycznych w Legnicy w klasach I i II. Nauczyciele prowadzili zajęcia w 89 grupach, do których uczęszczało 1.124 uczniów. Z darowizny Fundacji Polska Miedź S.A. wypłacane były wynagrodzenia nauczycieli prowadzących zajęcia w Szkołach Podstawowych Nr 1, Nr 4 i Nr 7 i Nr 9 oraz w Zespole Szkół Muzycznych.

W roku 2016 realizowano legnicki program nauki gry w szachy w edukacji wczesnoszkolnej pn. „Legniczanie dają mata”, na który wydatkowano kwotę 135.000,00   (99,93 %) [str.48; W rozdziale 80195 „Pozostała działalność”; ROK 2016]. Program realizowany był w 11 szkołach podstawowych oraz Zespole Szkół Muzycznych w Legnicy na etapie edukacji wczesnoszkolnej w klasach I – III. Nauczyciele prowadzili zajęcia w 96 grupach, do których uczęszczało ponad 1.100 uczniów. Wypłacano wynagrodzenia dla nauczycieli prowadzących zajęcia w Szkołach Podstawowych Nr 4, Nr 6 i Nr 7, Nr 9 i Nr 19 oraz w Zespole Szkół Integracyjnych. Zadanie dofinansowano było darowizną z Fundacji KGHM Polska Miedź w Lubinie w kwocie 50.000,00 zł.

W 2017 roku kontynuowany był legnicki program nauki gry w szachy w edukacji wczesnoszkolnej pn. „Legniczanie dają mata”, na który wydatkowano kwotę 96.480,00 zł (100,00 %). [str.58; W rozdziale 80195 „Pozostała działalność”; ROK 2017] oraz 43.990,89 zł. [str.48; W zakresie szkół podstawowych]. Program jest realizowany w 10 szkołach podstawowych oraz Zespole Szkół Muzycznych i Zespole Szkół Integracyjnych w Legnicy na etapie edukacji wczesnoszkolnej. Nauczyciele prowadzili zajęcia w 99 grupach, do których uczęszczało około 1.200 uczniów. Program dofinansowany był darowizną z Fundacji KGHM Polska Miedź w kwocie 50.000,00 zł.

Na kontynuację legnickiego programu nauki gry w szachy w edukacji wczesnoszkolnej pn. „Legniczanie dają mata” przewidziano kwotę 118.700,00 zł. [str.27; projekt budżetu na ROK 2018]

W 2018 roku kontynuowany jest legnicki program nauki gry w szachy w edukacji wczesnoszkolnej pn. „Legniczanie dają mata”, na który wydatkowano 70.247,95 zł (59,18 %). Program jest realizowany w 10 szkołach podstawowych, Zespole Szkół Integracyjnych i Zespole Szkół Muzycznych w Legnicy na etapie edukacji wczesnoszkolnej. Nauczyciele prowadzili zajęcia w 87 grupach, do których uczęszczało 1.055 uczniów. Zadanie dofinansowane jest darowizną z Fundacji KGHM Polska Miedź w Lubinie. [str.35-36; INFORMACJA O PRZEBIEGU WYKONANIA BUDŻETU MIASTA LEGNICY ZA PIERWSZE PÓŁROCZE 2018 ROKU]

Rok 2015 2016 2017
Wydatki miasta Legnicy 430.475.000,0 441.171.000,0 508.188.000,0
Wydatki w dziale 801 „Oświata i wychowanie” 167.055.836,9 168.093.883,1 173.098.185,0
% wydatków na  „Oświatę i wychowanie” 38,81% 38,10% 34,06% ↘
Wydatki na program „Legniczanie dają mata”
29.120,0 135.000,0 140.470,89
Ilość uczniów biorących udział w Programie 1124 1100 1200
Wydatki na 1 ucznia względem wydatków na Program 25,91 122,73 ↗ 117,06 ↘
% wydatków na Program względem wydatków na  „Oświatę i wychowanie” 0,017% 0,080% ↗ 0,081%
Wydatki w dziale 926 „Kultura fizyczna” [w tym Sport] 6.736.711,69 10.156.530,69 12.793.005,23
% wydatków na „Kulturę fizyczną” 1,56% 2,30% ↗ 2,52% ↗

W projekcie budżetu na rok 2018 ustalono wydatki: ogólne – 535.761.000,00 zł; Oświata i wychowanie – 175.825.250,00 zł (w tym: Legniczanie dają mata” – 118.700,00 zł.), Kultura fizyczna – 9.851.440,00 zł. Dane ostateczne podawane są w rozliczeniu budżetu.

W projekcie budżetu na rok 2019 ustalono wydatki: ogólne – 587.137.000,00 zł (110% do roku 2018]; Oświata i wychowanie [801] – 198.269.324,70 zł (113%) [w tym: Legniczanie dają mata” – 116.166,00 zł. – 98%], Kultura fizyczna (w tym sport) [926] – 13.842.310,00 zł. (141%).

801 [str.27] – Kwotę 108.616,00 zł  na kontynuację legnickiego programu nauki gry w szachy w edukacji wczesnoszkolnej pn. „Legniczanie dają mata”.

80132 [str.30]- w rozdziale 80132 „Szkoły artystyczne” kwotę 7.774.550,00 zł na wydatki bieżące związane z funkcjonowaniem Zespołu Szkół Muzycznych i kwotę 7.550,00 zł na kontynuację legnickiego programu nauki gry w szachy w edukacji wczesnoszkolnej pn. „Legniczanie dają mata”.

80195 [str.31] – Kwotę 4.274.900,88 zł zaplanowano na realizację projektu pn. „Legnicka edukacja dla przyszłości”, w którym będą brały udział wszystkie szkoły podstawowe, Zespół Szkół Integracyjnych, Zespół Szkół Ogólnokształcących Nr 4 i Zespół Szkół Muzycznych. Celem projektu jest wzrost znaczenia Legnicy jako regionalnego ośrodka edukacji, kultury, turystyki i sportu, zwłaszcza pod kątem rozbudowy oferty pozalekcyjnej i pozaszkolnej, w ramach której uczniowie będą mogli uczestniczyć w dodatkowych zajęciach dydaktyczno –wyrównawczych, korekcyjno –kompensacyjnych, rewalidacyjnych, logopedycznych, kołach zainteresowań, programowania, gry w szachy, rozwijających kompetencje matematyczno – przyrodnicze, z doradztwa zawodowego oraz korzystać z pomocy psychologa zatrudnionego w szkole.